5 najčastejších chýb a nástrah pri používaní pneumatík

11.07.2023 , Erika Kajtárová

Výber správnych pneumatík, ktoré sú jediným spojovacím článkom medzi vozidlom a cestou, má zásadný vplyv na bezpečnosť vozidla. Vodiči však často podceňujú význam výberu správnych pneumatík, kupujú nesprávny rozmer alebo šetria na kvalite. Preto vám poradíme, ako sa vyhnúť chybám, ktorých sa motoristi najčastejšie dopúšťajú pri výbere nových pneumatík

 

1. Chyba: Výber nesprávnej veľkosti pneumatík

Výber správnej veľkosti je kľúčovým kritériom pri kúpe nových pneumatík. Hoci táto úloha znie jednoducho, mnohí vodiči sa často dopúšťajú chýb. Zákazníci totiž podceňujú kontrolu správnych rozmerov pneumatík, čo vedie k výberu nesprávnej veľkosti pneumatík.

Vodiči by mali dodržiavať dve základné pravidlá. Pred samotným nákupom pneumatík by ich kroky mali viesť k vozidlu, aby zistili skutočný rozmer pneumatík na vozidle. Druhým krokom, ktorý nemožno vynechať, je skontrolovať zistený rozmer pneumatík s povolenými rozmermi pneumatík uvedenými vo veľkom technickom osvedčení.

Nezabudnite skontrolovať hmotnostný a rýchlostný index,*" upozornil Vojtěch Schwangmaier, riaditeľ internetového obchodu Spintero.sk, popredného domáceho predajcu pneumatík. Rozmer pneumatiky zistíte z bočnice pneumatiky na vozidle. Predpísané rozmery pneumatík potom nájdete v technickom preukaze v časti Nápravy, pričom ďalšie informácie o rozmeroch pneumatík často nájdete v časti Ostatné záznamy. Overenie rozmerov pneumatík vo veľkom technickom osvedčení je dôležité najmä po kúpe ojazdeného vozidla. Predchádzajúci majiteľ totiž mohol byť nezodpovedný a zvolil nesprávne rozmery.

Čo môžete nájsť na bočnici pneumatík

dot_kod

Rozmer pneumatiky pozostáva z:

  • Šírka pneumatiky v milimetroch
  • bočného profilu pneumatiky, ktorý udáva výšku bočnice a je vyznačený v percentách celkovej šírky pneumatiky.
  • konštrukcia pneumatiky - radiálna alebo diagonálna
  • priemer ráfika alebo vnútorný priemer pneumatiky v palcoch.

2. Chyba: Nesprávny index nosnosti.

Medzi časté chyby pri výbere pneumatiky patrí zle zvolený index nosnosti, ktorý priamo súvisí s rozmermi pneumatiky. Preto je dôležité riadiť sa informáciami v technickom osvedčení, ktoré uvádzajú minimálnu prípustnú hodnotu tohto indexu.

Vodič by nemal na svojom vozidle používať pneumatiky s nižším indexom, ako je index uvedený výrobcom vo veľkom technickom osvedčení. Niektoré osobné vozidlá musia byť vybavené pneumatikami so zvýšenou nosnosťou, ide o zosilnené pneumatiky najčastejšie označované písmenami XL alebo RF. Používaním pneumatík s predpísanými indexmi nosnosti sa vyhnete nepríjemným komplikáciám, ktoré by mohli výrazne skrátiť životnosť pneumatík.

3. Chyba: Nesprávny index rýchlosti

 

Podobne ako pri výbere indexu nosnosti, aj pri výbere rýchlostného indexu pneumatiky sa motoristi dopúšťajú chýb. Vodiči musia vždy zvoliť rýchlostný index pneumatiky, ktorý je rovnaký alebo vyšší ako index predpísaný vo veľkom technickom osvedčení. Nižšie rýchlostné indexy si nevyberajte ani v prípade, že maximálna rýchlosť vášho vozidla je nižšia ako uvedený údaj alebo ak nie ste fanúšikom rýchlej jazdy.

Jedinou výnimkou sú zimné pneumatiky, pri ktorých je možné použiť nižšie rýchlostné stupne. Táto zmena však musí byť viditeľne vyznačená v zornom poli vodiča. Na tento účel sa používajú nálepky, ktoré označujú maximálnu povolenú rýchlosť vozidla so zimnými pneumatikami, ktorá nesmie byť počas jazdy prekročená. Na niektorých vozidlách je nálepka nahradená údajom na palubnom počítači.

 

4. Chyba: Nákup celoročných pneumatík

V snahe ušetriť peniaze sa zákazníci často rozhodujú pre kompromis medzi kvalitnými zimnými a kvalitnými letnými pneumatikami a volia celoročné pneumatiky. Celoročné pneumatiky však nedosahujú rovnaké jazdné vlastnosti ako zimné alebo letné pneumatiky. Celoročné pneumatiky sú preto vhodnejšie pre motoristov v južných štátoch so stabilným podnebím, kde nedochádza k výrazným teplotným výkyvom.

Odborníci preto odporúčajú českým vodičom používať celoročné pneumatiky len v určitých prípadoch. Napríklad pre vodičov na dovolenke. Celoročná pneumatika nemá na snehu takú priľnavosť ako čisto zimná pneumatika a nedosahuje ani účinnosť zimnej pneumatiky pri brzdení na zasneženej ceste. Na druhej strane, v lete sa dezén celoročných pneumatík opotrebúva rýchlejšie ako dezén letných pneumatík. Celoročné pneumatiky sa preto môžu oplatiť len pre dovolenkových vodičov. V každom prípade si nevyberajte celoročné pneumatiky, ak idete v zime do hôr a v lete cestujete po horúcich cestách.

 

5. Chyba: Uprednostňovanie ceny pred kvalitou

Pri nákupe pneumatík sa vodiči často riadia len cenou a hľadajú najlacnejšie produkty. Nemali by sa však nechať zlákať veľmi lacnými výrobkami, zvyčajne od čínskych výrobcov. Tieto pneumatiky nespĺňajú základné bezpečnostné požiadavky a nedosahujú štandardné jazdné vlastnosti.

Viaceré nezávislé testy už ukázali, že najlacnejšie pneumatiky majú zásadné chyby. Niektoré pneumatiky dokonca v testoch nedosiahli predpísané rýchlostné indexy. Používanie takýchto pneumatík môže byť nebezpečné a následky môžu byť tragické,*" zdôraznil Vojtěch Schwangmaier z e-shopu Spintero.sk, ktorý ponúka najširší výber pneumatík renomovaných svetových značiek.

Rada na záver: Nekupujte pneumatiky na poslednú chvíľu

Kvôli náhlym zmenám počasia a rušným termínom v obchodoch s pneumatikami sa môže stať, že kým sa dostanete k výmene pneumatík (ak nepoužívate dve sady pneumatík), budete mať pneumatiky na úrovni alebo horšie pod povoleným limitom, a teda v rozpore s predpismi a legislatívou. Nedostatočná hĺbka dezénu a jazda na použitých alebo poškodených pneumatikách ohrozuje vás aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.