Test letných pneumatík 185/65 R15 - ADAC 2019

06.11.2023 , Erika Kajtárová

Prvý test letných pneumatík v roku 2019 otriasol poradím, na ktoré sme boli v posledných rokoch zvyknutí. Na popredných priečkach sa neobjavil žiadny Continental, ale uvidíte menej známeho výrobcu strednej triedy Vredestein. A na tretie miesto sa tentoraz prebojovala dokonca celoročná pneumatika.

16 testovaných pneumatík s rozmermi 185/65 R 15 bolo namontovaných na vozidlo Volkswagen Polo. Rovnaký rozmer možno namontovať na celý rad vozidiel nižšej a strednej triedy, ako sú Hyundai i20 a i30 alebo Renault Clio.


Metodika testovania

Na výslednom skóre sa najviac podieľal výkon pneumatiky na mokrej vozovke. Na celkovej známke sa podieľala 40 %. Redaktori merali odolnosť voči aquaplaningu, brzdnú dráhu a reakcie v zákrutách. Jazda na suchu tvorila 20 % celkovej známky a vychádzala z brzdnej dráhy, ovládateľnosti a jazdného komfortu.

Tentoraz zohrávala dôležitú úlohu aj ekonomika prevádzky. Na celkovom hodnotení sa 20 % podieľal počet najazdených kilometrov a 10 % spotreba paliva. Hluk bol ďalšou disciplínou, ktorá predstavovala 10 % skóre.


1. miesto
Bridgestone Turanza T005

Po niekoľkých rokoch sa spoločnosť Bridgestone vrátila na vrchol testov ADAC. Je to vďaka novej letnej pneumatike Turanza T005, ktorá je na dobrej ceste stať sa najlepším letným dezénom na trhu.

K jej víťazstvu prispel najmä špičkový výsledok na mokrej vozovke, kde dosiahla zďaleka najlepší výsledok z celého testu. O nič horšia nebola ani na suchu, kde mala perfektnú priľnavosť a stabilitu v zákrutách. Jedinou menšou slabinou bola vyššia hladina hluku, ale to sa dá ľahko odpustiť vzhľadom na mnohé prednosti behúňa.

✔   Zďaleka najlepšie správanie na mokrej vozovke

✔   Bezchybná brzdná dráha a ovládateľnosť na suchu

✔   Vynikajúci kilometrový výkon

✘   Vyššia hladina hluku

bridgestone-turanza-t005-1.jpg


2. miesto
Vredestein Sportrac 5

Veľkým prekvapením bol výsledok športového dezénu Vredestein. Prekonal všetky prémiové značky okrem Bridgestone a ako jeden z mála vynikal v priľnavosti na mokrom povrchu. 

Hoci výrobca odporúča gumu najmä nadšencom športovej jazdy, test odhalil aj viaceré ekonomické výhody pneumatiky. Pneumatika je totiž cenovo dostupná, má vynikajúci kilometrový výkon a vďaka nízkemu valivému odporu vám ušetrí peniaze aj pri návšteve čerpacej stanice.

✔   Vynikajúci pomer cena/kvalita

✔   Skvelá ovládateľnosť v zákrutách

✔   Vysoký kilometrový výkon a nízka spotreba

✘   Priemerná brzdná dráha za mokra

vredestein2_0


3. miesto
Michelin CrossClimate +

Spoločnosť Michelin nazýva svoj celoročný dezén CrossClimate+ "prvou letnou pneumatikou so zimnou homologizáciou". Redaktori ADAC ju preto postavili proti letným pneumatikám konkurenčných výrobcov.

Pneumatika vďačí za svoj úspech najmä vynikajúcemu kilometrovému výkonu, ktorý jej dáva veľký náskok pred ostatnými letnými pneumatikami. Výborne si počínala aj na mokrej vozovke, kde výrazné drážky na odvádzanie snehu veľmi dobre odvádzali vodu. Pri jazde na suchom asfalte však celoročná zmes nebola ideálna. Výsledkom bol horší jazdný komfort a priľnavosť.

   Bezkonkurenčný počet najazdených kilometrov

   Vynikajúca brzdná dráha na mokrej vozovke

   Pneumatiku môžete používať počas celého roka

✘   Slabšia priľnavosť na suchu ako letné dezény

Michelin CrossClimate+ test ADAC


Zhrnutie testu

Známkou "dobrý" sa tentoraz môžu pochváliť len 2 z 15 dezénov: Bridgestone Turanza T005 a Vredestein Sportrac 5. Celoročné pneumatiky Michelin však tiež dosiahli veľmi solídny výsledok a prekonali väčšinu svojich letných konkurentov.

Treba však poznamenať, že žiadny z dezénov nezískal v porovnaní s poslednými rokmi hodnotenie "veľmi dobrý". Podľa ADAC je to spôsobené tým, že výrobcovia sa príliš zameriavajú na zníženie spotreby a zvýšenie životnosti. Príliš úsporné behúne však majú horšiu priľnavosť na mokrej vozovke, čo má za následok horšiu ochranu proti aquaplaningu a dlhšiu brzdnú dráhu väčšiny testovaných pneumatík.

Výrobcu nezachránilo ani to, že spotreba a kilometrový výkon tvorili tretinu celkového hodnotenia. Hodnotenie bolo preto v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi značne zmiešané. Tentoraz disciplíny a spôsob hodnotenia nevyhovovali spoločnostiam Continental, Pirelli ani Hankook, ktoré sme už predtým videli na čele tabuľky. V ďalších špecializovaných testoch však ešte dostanú šancu ukázať, čo v nich je.


Dezén Sucho Mokro Počet najazdených kilometrov Spotreba Hluk Celková známka
Bridgestone Turanza T005 1,5 1,9 2,0 2,3 2,9 2,0
Vredestein Sportrac 5 2,3 2,2 1,5 2,1 2,5 2,1
Michelin CrossClimate + 2,6 2,4 0,5 2,4 2,6 2,6
Goodyear Efficient-Grip Performance 1,9 2,7 2,0 1,7 2,9 2,7
Firestone Roadhawk 1,5 2,8 2,5 2,5 2,9 2,8
Kumho Ecowing ES01 2,8 2,8 2,0 2,0 2,8 2,8
Maxxis Mecotra 3 1,9 2,8 2,5 1,4 2,4 2,8
Toyo Proxes CF2 2,2 2,8 2,0 2,0 2,3 2,8
Continental PremiumContact 5 2,2 2,4 3,0 2,3 2,5 3,0
Falken Ziex ZE310 Ecorun 1,8 3,0 1,5 2,2 2,8 3,0
Semperit Comfort-Life 2 2,9 3,0 2,5 2,3 2,8 3,0
Giti GitiSynergy E1 2,8 3,2 2,5 1,6 2,1 3,2
Petlas Imperium PT515 3,0 3,3 2,5 2,3 2,7 3,3
Hankook Kinergy Eco 2 2,4 3,4 2,5 1,7 2,4 3,4
Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3 3,4 2,0 2,0 2,5 3,4
Linglong Green-Max HP010 3,0 2,8 3,5 2,1 2,5 3,5

Košík 0,00 €

Nákupný košík je prázdny.